Tuesday, November 3, 2015

Anda gemuk jenis mana?Gemuk air?daging?Angin?

Anda gemuk jenis mana ya?Gemuk air? daging? Angin?

Menjadi gemuk bukannya sesuatu yang diidamkan. Sampai satu masa tentu ada yang menegur?bertanya? membuatkan anda terdetik nak kurus...Menjadi gemuk akan menimbulkan pelbagai risiko kesihatan yang perlu anda bimbangkan. Tentu saja jika memiliki bentuk badan yang seimbang menjadi impian sebab nampak lebih menarik, dan yang penting tahap kesihatan anda akan sebagai baik.


Bagi yang nak kurus, faktor pemakanan dan senaman menjadi keutamaan untuk memastikan had kalori yang diambil tidak berlebihan dari keperluan. 


Tahukah anda Gemuk pun ada pelbagai jenis..Selepas anda membaca blog ini, saya harap anda dapat kenali dengan lebih detail tentang badan anda.

Mari kita lihat perbezaan gemuk air, angin dan daging.. Mungkin anda mempunyai salah satu ciri-ciri berikut..

Gemuk Air:

-Badan yang agak lembik dan mengeleber kerana air yang tidak diperlukan (toksin) berlebihan.
-Mudah mengah dan penat apabila melakukan aktiviti harian.
-Apabila berdiri bahu akan kelihatan seakan jatuh.

-Jika anda menimbang berat badan pada waktu pagi dan malam kemudian anda dapati ada perbezaan dalam 1-2 kg lebih atau kurang, ini tandanya anda gemuk air kerana pengumpulan air dalam tubuh.
-Antara golongan yang sering mendapat gemuk jenis air ini adalah dari anak dara, wanita yang belum berkahwin atau yang baru lepas melahirkan anak.

-Gemuk jenis ini senang untuk turunkan berat,hanya dengan buang air besar/kecil,juga berpeluh akan menyebabkan anda hilang kg dgn pantas!



-Gemuk air bukan bermaksud kita minum terlebih air. Tapi ia bermakna badan kita simpan air. Confuse? Camni. Badan kita telah didesign ada survival skill. Ok bagi analogi lah.
Imagine kite adalah orang zaman dulu yang duduk dalam gua. Bila musim buah datang, kite kumpul makanan banyak- banyak dalam gua, kita makan sikit dan simpan sikit untuk persediaan musim tengkujuh nanti. Musim tengkujuh susah nak cari makanan sebab hujan lebat banjir.
Bila tiba- tiba darurat, kerajaan tak kasi kita keluar cari makanan, kita buat apa dengan makanan kat rumah? Kita makan sikit- sikit lah kan sebab takut habis. Kita takkan habiskan semua makanan., kang habis nak cari mana?

Macam tu lah tubuh kita. Bila kita tak minum banyak air, tubuh kita takut yang tuan aku ni tengah mengalami darurat air ke? Tubuh terima signal dia kena activate survival mode iaitu menyimpan air yang ada dalam badan semaksimum mungkin supaya organ dalam badan dapat berfungsi dengan baik, untuk memastikan kita masih hidup.

Jika Kita pulak masih dengan suka dengan sikap kurang minum air. Kesian tubuh kita sebab jadi confuse, sebab ingatkan air memang tak da so badan kene retain air, kene simpan air. 

Jadi jalan untuk hilangkan gemuk air ialah dengan minum air dengan banyak, supaya tubuh kita terima signal, tuan aku ni ada banyak air, so aku tak yah simpan air dalam badan., aku boleh kasi air ni jalan ke mana saja dia suka. Jadi flow air jadi lancar, tubuh tak simpan apa2 air berlebihan, gemuk air pun dapat di hilangkan ^_^

Gemuk Angin:

-Terlalu banyak angin yang berada (terperangkap) di dalam badan dan menyebabkan sukar atau sering untuk sendawa mahupun kentut.
-Senang untuk penyakit seperti migrain, sakit kepala, loya, atau sebu perut menyerang.
-berada di tahap pertengahan, senang atau susah turun kg di tahap sederhana!



Gemuk Daging:

-Antara penyebab gemuk daging adalah kerana kurang mengambil sayur-sayuran atau buah-buahan.
-Mempunyai rangka badan yang besar dan gemar memakan makanan yang berkarbohidrat tinggi.
-Kulitnya juga agak tebal, badan yang berat serta pejal. (sukar untuk mencubit kerana tebal)
-Mudah letih dan gemuk daging ini adalah antara gemuk yang paling sukar dan lambat berbanding jenis gemuk yang lain. Ini terjadi apabila lemak yang berada di dalam tubuh sudah menjadi tepu dan sebati dengan daging.
-Kebanyakan yang mengalami gemuk daging seperti ini adalah sejak kecik memang bertubuh badan agak besar atau 'sihat'.



-sukar untuk turunkan berat badan dlm waktu yg pantas.sila mengamalkan diet yg seimbang,juga exercise yg kerap utk turunkan kg anda!

Tetapi jangan risau kerana semakin banyak peluh dikeluarkan semakin banyak lemak-lemak dapat dikeluarkan disamping mengikut diet yang sesuai...




Jadi anda yang mana satu?? Air, angin atau daging???

***************************************************************

Anda nak kurus? Jom click sini ramai dah berjaya kurus dengan CMD....hanya titis...titis dan kurus...

Anda juga mungkin mencari article resepi air detox untuk kurus..Click sini ya..





#cmdrevell
#kencingmanis
#strok
#darahtinggi
#kurus
#asma
#sakitsendi
#gout
#masalahperiod
#masalahkesuburan
#resdung
#ekzema
#kanser
#demam
#cyst
#masalahkulit

2 comments:

  1. Penulisan yang baik. Blog pun cantik. Hehe btw, boleh ke blog saya untuk info-info kekal cantik dan slim-melim.

    >>> Yang GEMUKK Nak KURUS?! <<<

    .

    ReplyDelete