Friday, September 7, 2018

Perbezaan antara Cuckoo King Top dan Fusion Top.

Perbezaan antara Cuckoo King Top dan Fusion Top

Nak pilih king top ke fusion top? Inilah persoalan yang selalu bermain difikiran. Bentuk penapis pun seakan-akan sama. Harga pun lebih kurang sama, fungsi pun lebih kurang sama..sebelum saya explain tentang perbandingan antara dua model penapis air Cuckoo iaitu antara Cuckoo King Top dan  Fusion Top, saya bagitau dulu persamaan antara kedua-dua model ini. 



Persamaan antara Cuckoo King Top dan Cuckoo Fusion Top

1.Jenis Mekanikal

Model penapis air Cuckoo King Top dan Cuckoo Fusion Top keduanya menggunapakai sistem mekanikal iaitu anda hanya perlu menekan butang/nozel pada penapis air ini untuk mengeluarkan air. Tekan nozel di kanan untuk air sejuk atau untuk air panas anda perlu menekan nozel di bahagian kiri.





2.JENIS FILTRATION :NANO POSITIVE FILTRATION

Cuckoo King Top dan Cuckoo Fusion Top menggunakan sistem penapisan Nano Positive Filtration dengan menghasilkan air bermineral beralkali ringan (Mid alkaline).

 Kedua-dua model ini menggunakan 4 jenis filter iaitu :

Sediment Filter– ditukar setiap 4 bulan
Pre Carbon Filter – ditukar setiap 8 bulan
Natural Filter – ditukar setiap 12 bulan
Nano Positive Filter – ditukar setiap 12 bulan


3.JENIS TANGKI : ANTIBACTERIAL STAINLEES STEEL

Tangki yang digunakan adalah dari jenis antibacterial stainless steel. Material yang digunakan untuk tangki air ini adalah tahan karat dan selamat dari pembiakan bakteria. Setiap 4 bulan, Cuckoo Natural Doctress akan datang melakukan servis terhadap penapis air anda dan mereka akan menggunakan teknologi steam sterilization untuk membersihkan dan memastikan penapis air Cuckoo anda bersih,bebas dari kulat,kuman,bakteria dan pelbagai bahan yang tidak sihat.



4.SAFETY CHILD LOCK

Safety child lock amat penting demi keselamatan lagi-lagi jika dirumah anda terdapat anak kecil. Cuckoo King Top dan Cuckoo Fusion Top keduanya mempunyai fungsi ini dan antara fungsi penting bagi setiap penapis air yang menawarkan air panas.



Perbezaan antara Cuckoo King Top dan Cuckoo Fusion Top

Didapati hampir tiada perbezaan ketara antara fungsi kedua model ini, sebaliknya lebih kepada apa yang ditawarkan. Berikut antara perbezaan antara model Cuckoo King Top dan Cuckoo Fusion Top.


1.KAPASITI

–Cuckoo King Top

Tangki Air Sejuk: 1.0 Liter
Tangki Air Panas: 1.0 Liter
Tangki Suhu Bilik: 0.3 Liter

–Cuckoo Fusion Top

Tangki Air Sejuk: 2.0 Liter
Tangki Air Panas: 1.4 Liter
Tangki Suhu Bilik: 0 Liter

Terdapat perbezaan sedikit antara saiz tangki yang ditawarkan dan perbezaan ketara adalah bagi penapis air Cuckoo Fusion Top tiada tangki untuk air pada suhu bilik.Namun ini tidak menjadi masalah dimana anda boleh meminta untuk dipasang satu tiub khas untuk mengeluarkan air pada suhu bilik tanpa had dan pemasangan tiub ini adalah PERCUMA.


3.RENTAL PLAN

Cuckoo King Top

Untuk model Cuckoo King Top,Cuckoo menawarkan pelan Cuckoo Good Plan melalui pemilihan pembayaran fleksibel selama 18 bulan hinggalah 60 bulan.Selepas tamat kontrak pembayaran penapis air tersebut akan menjadi hak milik anda.


👍Ansuran 5 tahun = RM75.47
👍Ansuran 4 tahun = RM84.91
👍Ansuran 3 tahun = RM94.34
👍Ansuran 2 tahun 5 bulan = RM103.77
👍Ansuran 2 tahun = RM113.21
👍Ansuran 1 tahun 6 bulan = RM122.64

• Pakej ansuran boleh dipilih dari pakej 1 tahun 6 bulan sehingga 5 tahun(60 bulan)
• FREE servis dan tukar filter setiap 4 bulan sepanjang tempoh ansuran

• Waranty sepanjang tempoh ansuran


Cuckoo Fusion Top

Untuk Cuckoo Fusion Top pelan pembayarannya adalah seperti berikut :

Tahun 1 – RM98/bulan
Tahun 2 – RM98/bulan
Tahun 3 – RM98/bulan
Tahun 4- RM80/bulan
Tahun 5- RM80/bulan

Selepas tamat kontrak pembayaran penapis air tersebut akan menjadi hak milik anda.

4.OUTRIGHT (belian secara cash)

Cuckoo tidak menawarkan pelan outright atau pembelian secara cash untuk model Cuckoo King Top,manakala untuk model Cuckoo Fusion Top anda boleh membeli secara cash pada harga RM 3200.00.

5.PEMASANGAN DI PEJABAT

Untuk model Cuckoo King Top,anda hanya boleh memasangnya dirumah sahaja atau jika ingin memasang dirumah kedai,hanya rumah yang berdaftar secara Enterprise sahaja yang boleh memasang Cuckoo King Top di rumah. Premis kedai yang berdaftar dengan Sdn. Bhd. tidak layak untuk memasang penapis air Cuckoo King Top.

Bagi penapis air Cuckoo Fusion Top pula, anda boleh pasang di rumah atau pejabat. Pemasangan penapis air Cuckoo Fusion Top di pejabat yang berdaftar Sdn. Bhd. hanya memerlukan beberapa dokumen sokongan sahaja seperti SSM dan rental agreement sewa  lot kedai.



6.KOS NCS (SERVIS ATAU TUKAR FILTER)

Natural Care Service atau NCS adalah satu inisiatif Cuckoo dalam memberikan servis terbaik kepada pemilik Cuckoo bagi memastikan air yang anda minum sentiasa yang terbaik.

Servis NCS adalah termasuk: Servis penapis air, pertukaran filter, 15 point check, waranti, customer services dan sebagainya.Anda akan menikmati servis NCS ini selama mana anda masih berada dalam kontrak rental.Untuk pembelian secara outright pula,anda akan menerima servis percuma selama 2.




Selepas tamat tempoh rental/servis,anda perlu menanggung kos seperti berikut :

Cuckoo King Top – RM450/tahun
Cuckoo Fusion Top – RM424/tahun
Kos servis penapis air Cuckoo Fusion Top adalah lebih murah iaitu hanya RM424/tahun. Jimat sebanyak RM26.

Perhatian: Pembayaran NCS ini adalah secara tahunan dan bukan dibayar setiap kali servis.

refer jadual dibawah...




Kesimpulannya,antara dua model ini iaitu Cuckoo King Top dan Cuckoo Fusion Top,tiadanya perbezaan yang ketara. Jika anda mempunyai bajet yang lebih anda boleh mengambil model Cuckoo Fusion Top manakala jika bajet anda sederhana digalakkan mengambil model Cuckoo King Top melalui pelan Cuckoo Good Plan. Jadi,Tanya bajet anda serta keperluan anda yang mana lebih sesuai dengan anda.



berminat nap pasang cuckoo dirumah @ pejabat?

Anda boleh hubungi saya



Pm inbox Fb: Imah hmie



pemasangan cuckoo akan dilakukan oleh technician cuckoo...
akak/abang hanya perlu isi borang/detail melalui online aja...

lepas tu saya key in detail n tguu...pengesahkan...dan technician kami sampai 
rumah akak/abang untuk pasang cuckoo...

mudahkan....

Jom pasang..



::anda tentu meminati::



~~ terima kasih kerana mengunjungi blog ini ~~

No comments:

Post a Comment