Saturday, January 2, 2016

Gastrik: Tanda, Punca dan Rawatannya

Gastrik: Tanda, Punca dan Rawatannya

Gastrik adalah suatu masalah yang melibatkan bahagian perut. Ianya boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).

Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik. 

Apabila berlaku ketiadakeseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) boleh mengakibatkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) menjadi menipis, akhirnyamenyebabkan keradangan.


Tanda-tanda Gastrik

* Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
* Rasa senak, berangin atau pedih
* Rasa tidak selesa
* Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
* Rasa mual (loya) dan muntah
* Hilang selera makan
* Berat badan turun (pada peringkat teruk)



Jika sampai peringkat teruk, ulser perut menyebabkan pendarahan dan ia boleh dilihat dalam 2 bentuk iaitu :

* Najis menjadi hitam seperti tar
* Muntah mengandungi darah atau berwarna gelap seperti kopi


Siapa Yang Berisiko mendapat gastrik?

Gastrik adalah masalah sangat lazim dan boleh berlaku pada sesiapa saja. Secara umumnya lebih ramai lelaki mengalami masalah gastrik dengan nisbah 1.5 hingga 2 kali ganda berbanding wanita. 

Ia biasanya disebabkan gaya hidup dan faktor risiko seperti :

# Individu yang kerap mengambil ubat tahan sakit dalam tempoh lama seperti ubat anti keradangan bukan steroid (NSAID). Ini termasuk aspirin (yang diambil pesakit jantung untuk mencairkan darah)

Tempoh pengambilan ubat yang membolehkan seseorang mengalami gastrik berbeza antara individu kerana bagi orang yang sensitif, pengambilan selama beberapa minggu boleh menyebabkan masalah ini

# Merokok dan banyak minum minuman keras. Asap rokok dan alkohol boleh memberi kesan negatif dan mencederakan lapisan pertahanan (lapisan mukosa)



# Jangkitan bakteria Helikobakter pilori (H pilori). Bakteria ini berupaya melemahkan lapisan mukosa melalui 2 cara iaitu :

i) Bakteria H pilori menghasilkan enzim urase yang memecah atau menguraikan urea kepada ammonia. Ammonia ini bahan toksik yang boleh menjejaskan lapisan mukosa. Kehadiran banyak ammonia melemahkan lapisan pertahanan yang menyebabkan asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan mengakibatkan keradangan

ii) Bakteria H pilori mempunyai bentuk berpilin (berlingkar). Jadi ia boleh membuat lubang pada lapisan mukosa (seperti lubang cacing) yang akhirnya melemahkan lapisan pertahanan ini




# Individu yang banyak mengalami tekanan sama ada tekanan kerja, peribadi, sosial atau mendapat jangkitan kuman yang teruk juga lebih berisiko diserang masalah gastrik. Malah masalah gastrik juga kerap dikesan pada pesakit yang baru menjalani pembedahan besar kerana pembedahan juga adalah satu bentuk tekanan kepada badan.

# Individu yang suka mengambil ubat tradisional, terutama yang mengandungi akar kayu. Ia termasuk ubat tradisional Cina dan Melayu kerana kebanyakan ubat tradisional dicampur steroid supaya ia lebih berkesan dan mujarab.


Rawatan dan saranan untuk pesakit gastrik

1. Mengambil ubat-ubatan seperti Antasid, Antagonis H2, Perencat pam proton (PPI) contohnya Sirap MMT, pentapazole, omeprazole, ranitidine bertujuan samada memberi lapisan tambahan kepada lapisan pertahanan (mukosa), mengurangkan rembesan asid. 

2. Berhenti merokok dan minum minuman beralkohol, Hentikan pengambilan ubat tahan sakit seperti mefenamic acid (ponstan) yang boleh menipiskan lapisan mukosa perut.

3. Amalkan pemakanan sihat dan makan secara teratur (sarapan, makan tengah hari dan malam), Makan sedikit-sedikit tetapi kerap. Misalnya pada bulan puasa, kena bangun sahur dan sebaiknya melewat-lewatkan bersahur

4. Kurangkan makanan atau pun minuman yang menghakis perut seperti makanan berempah, bercili, masam juga minuman mengandungi kafein (kopi, teh dan minuman berkarbonat)

5. Ambil susu kerana sifat susu yang beralkali boleh mengurangkan keasidan perut

6. Amalkan minum Concentrated Mineral Drops (CMD). Produk ini yang bukan hanya bagus untuk mengurangkan masalah gastrik malah produk paling laris abad ini iaitu Concentrated Mineral Drops(CMD) ini mampu memberi 1001 kebaikan, 1001 faedah dan khasiat untuk penggunanya. 



Memang sangat mudah nak gunakan CMD, hanya titis CMD dalam air minuman untuk rasai kebaikannya seawal 1 minggu.

Bagaimana CMD dikatakan berkesan?

Concentrated mineral drops bersifat alkali dengan pH 9-10 mmol/L, juga yang mengandungi sebanyak 72 jenis mineral dan Trace Mineral yang terdiri daripada:

1) Makro Mineral:
Calcium, Zinc, Iron, Magnesium, Flouride, Sodium dan Iodine

2) Mikro Mineral :
Phosporus, Sulphate, Cesium, Hafnium, Dysprosium, Neodymium, Nickel, Vanadium, Potassium, Silicon, Strotium, Bismuth, Lutetium, Ebrium, Manganese, Gold, Silver, Terbium, Alumunium, Holmium, Chromium, Latharium, Gallium, Titanium, Tellurium, Nitrogen, Copper, Gadolinium, Europium, Selenium, Semarlum, Molybdenum, Praseodymium, Lithium, Carvonate, Yiterbium.



Apabila anda yang menghidap gastrik mengamalkan minuman yang dititiskan CMD, insyaallah bahagian lapisan perut anda, akan kurang berasid, membuatkan perut anda selesa kerana bahagian mukosa perut tidak dihakis dengan teruk apabila mengamalkan CMD.

Subhanallah inilah kuasa allah menciptakan penawar untuk manusia segelap alam. Cuma atas kita sahaja mahu ikhtiar cari penawar atau mengamalkan ia dengan berterusan. 


Jom lihat testimoni penghidap gastrik yang berjaya mengawal gastrik dengan hanya amalkan minum AIR bersama +CMD..















Psstt CMD ne penggunaan nya untuk pelbagai khasiat tau, bukan hanya merawat masalah gastrik malah pelbagai masalah, pencegahan dan rawatan alternatif untuk penyakit-penyakit lain juga. Tak rugi anda cuba CMD...

HARGA PASARAN DI MALAYSIA

HARGA SEBOTOL CMD 120ML = RM212
(tahan 2-3 bulan

HARGA SEBOTOL CMD 65ML   = RM105
(tahan 1-2bulan)


PROMOSI HANGAT TERKINI !!!

1 BOTOL CMD 120ML HANYA DENGAN HARGA RM178
DAN PERCUMA LAGI SEBOTOL " CMD 30ML"  (SEMENTARA STOK MASIH ADA)



 Anda wajib mencuba produk terbaik ini, Rasai lah kehebatannya !!

Anda boleh menghubungi saya di:

  Pm inbox Facebook : Imah Hmie 
[Whatsapp/Call: +60199278721]





Jika Anda seorang yang mementingkan kesihatan atau turut mengalami masalah
• Kencing Manis • Strok • Darah Tinggi • Asma • Sakit Sendi • Buasir • Bisul • Gout • Buah Pinggang • Ekzema • Masalah Paru-paru • Tiroid • Resdung • Awet Muda • Fibroid • Ketumbuhan • Sakit mata • Ulser • Masalah Usus • Jerawat • Masalah Haid/Kesuburan • Sakit Kulit • Berat badan dan lain-lain

 Anda wajib mencuba produk terbaik ini, Rasai lah kehebatannya !!

TEMPAH SEKARANG !!




Jangan lupa SHARE Website ini kepada kawan-kawan anda, Sharing is Caring


#gastrik
#sakitperut
#ubatgastrik
#cmdrevell
#penawargastrik

1 comment:

  1. Info yang baik. Punca gastrik perlu dirawat segera kalau tak mahu ia jadi gastrik yang teruk. Jika tengah melalui rawatan gastrik, pantang larang gastrik kena la ikut. Betul kan cikpuan Imah. Salam kenal

    ReplyDelete